Bookingkodens salgsstrategier
Back to Blog
Bedre salg med enkle grep

Han føk opp i raseri og ba meg slutte med det der med en gang.

Nov 23, 2024

Mange ganger hadde jeg kjent at noe var feil når jeg var ute for å selge min løsning til daglig ledere og eiere av bedrifter, men jeg visste ikke hva det var. Så da bare fortsatte jeg på det jeg hadde lært som var å ta kontakt på telefonen, gå i salgsmøte og presentere alle de gode løsningene jeg hadde å by på, og håpe på det beste.

Ytterst sjelden ble det til at noen kjøpte noe.

«Hit-raten» min var veldig lav.

Denne gangen hadde jeg gjort det annerledes, på en tilfeldig måte hadde jeg kommet i snakk med en kar på en felles samling vi var på. Det viste seg at vi hadde noe tilfelles, så vi avtalte å ta en kaffe en dag litt senere.

Da vi møttes, hadde jeg forberedt meg fordi jeg visste at han også var eier av en liten bedrift, så da vi hadde snakket løst og fast om forskjellige ting, så jeg mitt snitt og tok fram løsningene mine og begynte å gjøre min greie.

Jeg merket at stemningen straks skiftet og, og svakt merket jeg at rollene våre hadde skiftet fra vennskap til et selger-kjøper-forhold. Jeg angret straks på at jeg hadde gjort det, men det var for sent.

Han føk opp i raseri, og fortalte meg rett ut hva han mente om det. «Hadde jeg utnyttet hans vennskap til å prakke på ham et av mine ubrukelige produkter»?

Wow, der fikk jeg den rett i trynet.

Han var av den direkte typen og jeg lærte at jeg burde stole mer intuisjonen min.

Jeg hadde jo egentlig visst at dette var feil fremgangsmåte lenge, og jeg er evig takknemlig for at han hadde vært så direkte med meg, og gitt meg en oppvekker.

Nå vet jeg jo at alle jeg har møtt med den samme salgsteknikken har tenkt det samme som han.

Ingen liker å bli solgt til.

Nå følger jeg alltid en annen teknikk, som både er mye mer behagelig, og som gir mye bedre resultater.

Oppskrift for din salgssamtale

✔ Forbered deg på hvem du skal møte og hva han/hun leverer!
✔ Sørg for en god stemning mellom dere!
✔ Innled med hyggelig prat og vær deg selv.
✔ Kjenn at du er tilstede og i kontakt med deg selv (lytt til kroppen)!
✔ Avklar tiden dere har til disposisjon!
✔ Spør den andre om hva han eller hun har av forventninger til dette møtet.
✔ Vær interessert, og spør spørsmål til du er sikker på at du forstår!
✔ Noter!
✔ Spør om hva som er deres største utfordring i dag.
✔ Er noe av det du kan levere som letter utfordringene?
✔ Eller er det andre som kan levere noe som du kan referere til?
✔ Når det blir din tur snakker du om hva du, eller noen du kjenner kan løse for dem!
✔ Fokuser da på resultatet av det du leverer
✔ IKKE snakk om noe av det andre du kan levere, dersom det ikke faller naturlig inn i samtalen.
✔ Rett oppmerksomheten på den andre hele tiden.
✔ Bli enig om hvordan samtalen skal følges opp.
✔ Følg alltid opp slik du har lovet.

Når du har mest fokus på den andre, og lite fokus på deg selv får du mer salg, raskere vekst, en morsommere hverdag og garantert et mye bedre rykte.

Lykke til!

Ikke gå glipp av noe!

Meld deg på mitt nyhetsbrev under og få oppdateringer rett i innboksen. 

Vi sender ikke SPAM og vil selvfølgelig aldri selge din informasjon.